perjuangan menuntut pengorbanan...




salam bicara...rasanya sudah lama tidak kunjungi ruangan ini apa lagi untuk update.Biasalah mungkin jiwa pemuda ini semangatnya cepat naik dan cepat turun..itulah perlunya sering di pantau dan di ingati jiwa pemuda ini.Di ruangan ini penulis ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan eiduladha kepada seluruh umat islam.Kita akan terfikir pengorbanan bila menyebut eiduladha.Itulah yang sering di paparkan kisah-kisah pengorbanan di setiap televisyen bila datang eiduladha.Tapi jelasnya di sini penulis ingin mengungkap apakah sebenarnya pengorbanan yang sering di sebut-sebutkan.Mungkin ramai yang masih tidak menghayati ataupun terlepas pandang apakah itu pengorbanan.maksud penulis adalah pengorbana kita untuk islam.Rasanya terlalu kerdil insan fakir ini bila menyebut pengorbanan seolah-olah sebutir pasir yang halus belum pasti lagi di capai bahkan untuk di bandingkan pengorbanan yang di lakukan oleh para rasul,sahabat dan tokoh serta mujahid dalam menegakkan kalimah agung... JOM kita muhasabah diri ini di manakah kita atau tempat kita untuk islam? manakah sumbangan kita? sudah layakkah kita untuk Syurga?..
firman Allah dalam surah taubah ayat 121 yang bemaksud.
“Dan tidaklah mereka memberikan infak baik yang kecil maupun yang besar dan tidak (pula) melintasi suatu lembah (untuk berjihad) kecuali akan dituliskan bagi mereka (sebagai amal kebajikan) untuk diberi balasan oleh Allah (dengan) yang lebih baik daripada apa yang telah mereka kerjakan.”

SEsungguhnya kejayaan tidak akan tercapai jika tidak di sandarkan dengan pengorbanan.Jika tidak di tunjukkan seperti pengorbanan rasululullah dalam mengharungi liku-liku lorong-lorong yang gelap bahkan berduri,seperti ketabahan nuh dan yusuf..perlu di jadikan pengajaran.pada ketika ini di manakah remaja-remaja yang brjiwa besar seperti jiwanya salman al farisi sebagai perancang kemengan islam.?di manakah jiwa yang mengorbankan diri seperti Saidina Ali. Sama-samalah kita menghayati sirah pengorbanan para nabi dan sahabat kerana mustahil islam akan tertegak tanpa pengorbanan sebegini.
.

0 comments: