sony playstation 3 or E-dakwah?


Ada apa pada playstation 3?..satu teknologi keluaran sony yang paling di gilai setiap lapisan umur termasuk penulis sendiri.Permainan video sistem tecno yang menggunakan blue ray ni berjaya menarik khususnya remaja hatta sanggup beratur panjang berebut untuk mendapatkannya....
Adakah ps3 ni hanya mampu membuatkan sang pemain ni berada di alam fantasi semata-mata sehingga kepada melalaikan?...memang inilah yang akan berlaku kepada sang pemain jika tidak mengawalnya.Bolehkah konsul ni memberi manfaat sebaik-baiknya kepada sang pemain itu sendiri malah boleh di jadikan sebagai medium dakwah?..mungkin ini adalah propaganda yahudi untuk menjatuhkan remaja islam?
sesungguhnya medium dakwah itu sungguhlah luas hingga dapat mencecah alam maya.seperti sebuah program penampil Al Qur'an kedalam sebuah Playstation Portable. Hal ini cukup membuat terobosan karena dengan ini berarti bahwa Handheld game sekalipun bisa menjadi sarana dakwah untuk orang lain.
penulis teringat pertemuan dengan seorang mak cik yang menyatakan hasratnya untuk menjadikan anaknya seorang yang hebat dan pastinya tidak mahu melihat anak itu kepada kesesatan.apa yang merisaukan makcik apabila anaknya menjadi bermasalah gara-gara tidak menyempurnakan hasrat anak itu untuk mendapatkan alat permainan video game...
penulis meminta makcik supaya menunaikan hajat anak itu kerana bimbang anak itu pastinya akan mencarinya di luar.bermula hanya di cyber cafe akhirya terjebak pelbagai masalah sosial...kerana kajian membuktikan anak -anak lebih terkawal dengan didikan ibu bapa yang tidak mengokong asalkan tidak melanggar syariat.
Dakwah dalam Islam berarti mengajak seseorang atau kelompok dari tidak tahu Islam menjadi tahu, dari yang anti Islam menjadi pendukung Islam, dari yang bukan muslim menjadi seorang muslim. Dan cara kita berdakwah juga telah diajarkan yaitu menggunakan hikmah dan kata-kata yang baik, sedangkan tekniknya kita sesuaikan. Dengan mengambil konsep dakwah yang telah digariskan Rasulullah sekaligus nilai-nilai positif dari perkembangan teknologi informasi dan telekomunikasi maka dari sinilah tercetus kata-kata e-dakwah.
E-dakwah ini sendiri akan terus berkembang seiring dengan perkembangan ilmu, teknologi dan pengetahuan manusia, seiring dengan semakin meningkatnya kebutuhan dakwah Islam kepada manusia, seiring dengan pertumbuhan manusia itu yang semakin meningkat, seiring dengan pertumbuhan Islam itu sendiri.
Allah tidak tengok hasil dakwah kita macammana tapi Allah tengok usaha dakwah kita.

0 comments: