Itulah Watak Islam

Minggu ini sahaja ada ramai sahaja sahabat dan abang-abang saya yang akan berlepas terbang jauh meninggalkan kami di sini untuk meneruskan pengajiannya.Biarlah mereka membawa angin kebangkita islam dan perubahan di luar sana.

Saya tetap dengan variasi saya meneruskan aksi di pentas ini sebagai penuntut di tahun akhir di kampus ini.Sebagai status tahun akhir pengajian sebenarnya banyak mencabar dan menakutkan malah ianya hakikat yang mesti saya lalui sebentar nanti.Menakutkan sebuah perpisahan pasti berlaku namun bahtera pasti tidak akan tenggelam.

Semestinya pertanyaan hala tuju selepas ini selalu berlegar di telinga saya,yang pasti saya hanya mampu tersenyum.Pengkajian sejarah ketamadunan dan pemikiran yang lebih serius pastinya menjadi pilihan langkah saya selepas ini walaupun bersimpang jauh dari pilihan sahabat yang lain.Pengajian bahasa di luar sana pastinya saya nantikan untuk terus menelaah kitab yang lebih berat.URDUNI dan EROPAH destinasi saya untuk mengembara melihatNYA di samping misi merampas apa yang dirampas suatu ketika akan saya jernihkan.Mungkin itulah dimensi saya bakal menanti.
Saya tinggalkan dimensi itu sebentar,apa yang saya ingin kongsikan pada kali ini adalah berkaitan watak islam yang semakin hampus saat ini.Banyak faktor yang boleh di lihat punca watak ini yang semakin berubah watak asalnya dek kerana kedengkelan ummatnya.

Saya sempat berkongsi dan mendengar amanat naqib saya semalam(terima kasih along sempat datang sini kongsi ilmu)berkaitan beberapa isu tetapi berkaitan isu “exclusive” islam menarik saya untuk fokuskan.Mungkin perbincangan kami ketika itu lebih kepada method penyampaian dakwah.

Pada ini saya cuba fokuskan view yang lebih luas maksud watak ini.Pandangan saya islam eklusif tetapi berperinsip.Watak exclusif yang telah di salah gunakan sesetengah kita khususnya saya fokuskan kepada ahli gerakan islam.Watak eklusif ini yang telah menjadikan pendokong islam semakin jumud walaupun ia menafikan ketidakperasan perkara itu.Saya melihat lagi bagaimana sebahagian ahli “PAS” yang masih dibelenggu watak ini sehingga membuka ruang kepada “UMNO” yang semakin tenat makin dapat bernafas sikit demi sedikit hasil permainan isu.

Saya tertarik kebijsanaan strategiknya Rasulullah menunjukkan bahawa islam bukannya eklusif sehingga tidak boleh di kongsi pandangan,pemikiran,daripada non islam.Kita mengambil kisah bagaimana kebijaksanaan rasulullah melepaskan tahanan kafir dengan mengenakan syarat dahulu dengan mengajarkan anak-anak orang islam menulis dan membaca.Bagaimana Rasulullah menggunakan pandangan al farisi untuk menggali parit di dalam peperangan.Islam boleh menerima segala dari segi teknik dan alat sama ada material manusia,pemikiran daripada tamadun lain.

ISYAK HUNAIN seorang kristian telah di beri peluang oleh islam untuk memainkan peranan penting dalam mengendalikan penterjemaah dan pembinaan tamadun islam pada abad pertengahan.Bagaimana islam menggunakan kertas dari cina dan kaedah mantiq dari yunani.Islam juga pernah mengambil nombor dari india.Dari segi “ISI” tamadun islam amat memilih walaupun banyak bahan falsafah,sains,perubatan,matematik di terjemahkan dalam yunani tetapi bahan keagamaan dan sastera tidak di terjemahkan.
Watak yang mesti di pegang umat islam adalah mestilah bersatu padu dalam menghapuskan thagut abad 21 ini.Penyatuan iman dan islam serta roh jihad kebangkitan mesti di satukan.

Buanglah watak pengecut dalam menghapuskan kezaliman.Invarsi TARTAR suatu ketika dahulu telah membuatkan umat islam menjadi pengecut lalu ruang kezaliman tartat menjadi lebih luas.
Buanglah sejauhnya watak seperti IBNU ALQAMRI seorang perdana menteri yang menjadi pengkhianat bangsa demi mempertahankan wilayahnya.

Buanglah jua watak IBNU HAJAR BIN ADI yang suka mencetuskan perperangan dan permusuhan ketika konflik era muawwiyah suatu masa.Contohilah MUGHIRAH BIN SYUAIB yang menjadi pendamai permusuhan.
Patutnya kita mengambil sikap Ulama yang tidak pernah berhenti lelah mempertahankan islam dari imperialisme modern yang begitu tidak pernah berhenti menjatuhkan islam.Ambillah semangat keberanian yang di tunjukkan OMAR MUKHTAR di libya.AMIR MUHAMMAD KARIM AL KATHABI yang tidak lelah berjuang mempertahankan maroco waktu itu.SAID NURSI berjuang di turki di bawah jahanam artartuk.Itulah WATAK ISLAM yang sebenar.

Saya hentikan penulisan ini dengan mengimbau kembali bagaimana HAMKA pernah menyebut di dalam dialognya bersama anaknya berkaitan kejatuhan melaka berpunca watak manusia!.Sesungguhnya teori mengatakan sejarah pasti berulang adalah tidak benar tetapi WATAK MANUSIA YANG TIDAK MENGIKUT ACUAN ISLAM punca sejarah datang kembali.

0 comments: