Keluarga Ilmu





Minda saya perlu rehat seketika mungkin. Saya baru sahaja selesai menyiapkan tesis kajian saya pada peringkat pengajian saya.Tajuk kajian kaitan Hegemoni Barat kesannya kepada pendidikan Islam di Malaysia. Rata-rata rujukan daripada buku-buku Al-Attas dan anak muridnya. Di samping sempat juga saya berbincang perihal tesis ini bersama anak murid Al-Attas. Selepas bersama mereka pada seminar pengukuhan pandangan alam, sekali lagi bersama dengan HAKIM dalam satu wacana .Saya senang hati bersama dengan Dr ADI SETIA,DR FARID SHAHRAN,DR KHALIF MUAMMAR mahupun PROF WAN MOHD NOR WAN DAUD di wacana ilmu yang di temani juga oleh sahabat saya saudara Alif(lecothinker).


Mengenali ilmuan ini begitu saya bangga dengan keramahan dan kemesraan mereka dalam memberikan ilmu. Mereka senang di buat berbincang sehinggakan saya merasakan sebahagian daripda keluarga mereka hakikat jauh yang tidak nampak.Sebelum saya pulang dari wacana HAKIM yang membincangkan oleh Prof Wan perihal tahap-tahap proses islamisasi dan peranan gerakan keilmuan sempat juga membeli buku The Concept Of Education in Islam. Jelasnya ianya amat bermakna bagi saya walaupun singkat saya berakhir pada wacana itu.




sekian.

0 comments: