Islam dan Sekularisme





Islam dan Sekularisme, karya Profesor Dr. Syed Muhammad Naquib al-Attas ini adalah sebuah karya agung kulli, sejagat atau universal, karena seluruh isi kandungannya membincangkan dan menganalisa perkara-perkara paling asas dalam kebudayaan Barat dan agama Islam. Pendekatannya sekaligus ilmiah dengan hujjah yang kukuh dan dalil yang mengagumkan. Pendekatannya juga bersifat amaliah bila merencanakan perubahan kurikulum dan penubuhan institusi pengajian tinggi sebagai wahana paling strategis untuk mengembalikan kekuatan dan kemajuan umat IslÉm sedunia. Malah, bagian lampiran yang meringkaskan tahap-tahap dan daya usaha pengislaman Alam Melayu mempunyai kaidah pengkajian dan penilikan yang dapat digunakan untuk memahami hakikat yang sama di daerah-daerah lain. Ciri-ciri yang terdapat pada karya ini secara langsung dapat difahami golongan IslÉm berpendidikan di seluruh dunia.

(Prof. Wan Mohd Nor Wan Daud)


p/s:Buku ini diterbitkan di Bandung oleh PIMPIN, insyaAllah minggu depan sudah boleh dibeli. Buku ini akan dilancarkan/diluncurkan di Bandung dan Jakarta akhir bulan in.
Teman-teman di malaysia boleh mendapatkan karya terjemahan islam and secularism boleh berhubung terus kepada Dr Khalif Muammar.

1 comments - Add Yours

hasanhusaini said...

Terima Kasih...:-) tak sabar2 nak menelan idea-idea tersebut..