REVOLUSI

Saya membelek karya imam al-ghazali yang cukup dalam maknanya untuk di gunakan wajib bagi seluruh umat islam.Saya pernah bertanya soalan yang sudah lama sudah di jawab dan di bahaskan oleh ulama suatu ketika akan kenapa tidakkan al-ghazali sedemikian begitu?mengapa perlu memilih jalan ini sedang nyawa islam setiap hari di korbankan?Begitu hebat tohmahan dan kecaman terhadap al-ghazali pada ketika itu.Dengan rasa yang cukup rendah diri ilmu ini semakin giat menelaah karya lewat al-ghazali sehingga saya berjumpa suatu kebenaran segala perbahasan al sulami suatu ketika itu menjumpai natijahnya.Sekali lagi dengan rendah diri saya terkesan hasil daripada “moral reformasi” al-ghazali yang di pilih sebelum bertemu jalan jihad qital mampu melahirkan roh mahupun manusia yang menjulang islam.



Penggulungan tirai untuk 2009 boleh saya simpulkan sebagai “pra-revolusi” bagi diri saya menjelang 2010 bakal tiba.Tidak di akui banyak perkara mahupun berlaku dalam tahun itu.2009 banyak mengacu perubahan intelektual saya yang baru setahun jagung atau sebagai “budak hingusan”.Pertamanya bersyukur kerana Berjaya menghabiskan hafazan quran sebagai sumber utama,Satu tahun yang juga telah saya Berjaya habiskan banyak bacaan,menjerumus lembah pemikiran intelektual terhebat dunia dan mengikuti program yang banyak membina idealisme masa ini.Terima kepada semua teman-teman mahupun di facebook.Segala perkara yang menghasilkan natijah terbaik pasti memerlukan pelaburan yang sangat tinggi.Itulah perinsip masih saya pegang dalam proses membina ideology ketika ini.Buku pertama bagi saya mengasah intelektual seingat saya pinjam dari sahabat saya iaitu buku karya ALI SHARIATI.Mahupun saya membedah pemikiran al attas yang begitu sukar namun banyak kefahaman itu mudah di perolehi daripada karya anak muridnya.



Secara umumnya begitu singkat saya di darul quran walaupun tidak mampu memberi yang terbaik.3 tahun begitu senja untuk di bandingkan ilmu di kutip.Misi intelektual pasti saya mulai 2010 ini semestinya mengukuhkan kefahaman fardu ain secara asasnya sehingga perkembangan ilmu di cabangkan.Segala penyusunan telah di pasang dengan cermat tetapi bergantung perancangan Allah segalanya.
Perkara yang paling lama bagiku adalah masa yang telah berlaku.Itulah kata-kata al-ghazali sebagai muhasabah sebagai tahun baru hijrah yang telah kita rasai ini adakah kita sudah mampu mencapai insane adabi segalanya.Adakah kita sudah mencapai takrif insan yang baik. Prof Dr Syed Muhammad Naquib Al-Attas dalam tulisannya Tinjauan Ringkas Peri Ilmu dan Pandangan Alam tatkala memberikan takrifan tentang insan yang baik iaitu
‘’Insan yang baik itu ialah insan yang berilmu luhur,yang insaf akan tanggungjawab dirinya kepada tuhannya yang Hak,insan yang memahami serta menyelenggarakan penunaian tanggungjawabnya terhadap dirinya dan diri-diri lain dalam masyarakatnya,insan yang dalam serba-serbi tingkah lakunya sentiasa mengasuh dirinya menuju kearah kesempurnaan sebagai insan adabi.



“seekor anak helang meminta izin bapaknya mahu terbang ke lain padang,melatih sayap mengembang,mencari pengalaman,menajam pandangan”

0 comments: