Bersama Ilmuwan Prof Wan Mohd Nor Wan Daud






Semalam saya sudah melepaskan rindu saya untuk bersama-sama sahabat memeriahkan majlis ilmu di rumah Prof Wan Mohd Nor Wan Daud merupakan seorang perintis institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam(ISTAC) atau seorang ahli falsafah, pentadbir, aktivis islam dan penyair yang cukup dikenali ramai.



Kini beliau bertugas sebagai felo pelawat utama di istitut Alam dan Tamadun Melayu(ATMA). Bersamanya dalam berkongsi ilmu begitu tidak kekok malah prof begitu ramah dan senang apa yang disampaikan. Meneliti keperipadian Prof Wan ternyata beliau seorang yang amat mencintai ilmu. Ilmu-ilmu yang dimiliki tidak disia-siakan justeru kecintaan terhadap ilmu yang mendalam ini, beliau telah menghasilkan 11 buku dan monograf serta berpuluh-puluh makalah dalam jurnal tempatan dan antarabangsa.Jelasnya terbukti bukunya telah di terjemahkan dalam banyak bahasa.



Apa yang mengujakan saya lagi apabila bersempatan melihat sudut bacaannya atau perpustakaannya walaupun tidak sempat meneliti buku-bukunya.Mungkin selepas ini peluang itu saya gunakan juga untuk melihat bukunya. Diskusi atau Usrah pertama saya semalam sempat kami membincangkan perihal pluralisme di samping memahami lagi kerangka konsep pandangan islam yang menjadi permasalahan bagi puak-puak liberal, moderniti, wahabisme.



Sempat juga saya menangkap cadangan prof kepada saya untuk mengkaji beberapa aspek yang mengelirukan kaum muslimin dalam memahami quran melihat faham makna dengan betul tidak terjadi seperti hari ini krisis umat islam memandang quran seperti kitab-kitab biasa. Ini suatu cabaran bagi saya!

1 comments - Add Yours

Anonymous said...

Salam. saya ingin tahu pendapat prof tentang wahabisme. bisa saudara jelaskan di sini?