Sebuah Impian Dan Janji




Serasa sungguh lama tidak berkunjung ke ISTAC, Khazanah Ilmu yang pernah suatu ketika diroboh nilainya oleh puak manusia haiwani pernah ketika. Pertama kali semasa menjejak kaki dibangunan serba kesunyian yang mendamaikan haruman ilmu ini seolah-olah diberikan semangat yang tinggi dalam mencari ilmu Allah ini yang begitu luas. Menanggung kesedihan memuncak melihat institusi sebegini tidak dipandang secara serius. Baru-baru ini Semasa kesibukkan dalam menggerakkan diri dan manusia lain seakan tiba-tiba di cucuk kerinduan yang tidak terhingga pada ISTAC. Teringat pengalaman pertama ketika mancari ISTAC cukup memaniskan diri ini dan membeli Risalah Kaum Muslimin.

Dengan melibatkan diri tidak langsung dengan HAKIM(Himpunan Keilmuan Muda)sungguh banyak saya mengenali dan mencabangkan minat ilmu saya dengan baik dan saya percaya gagasan yang untuh ini mampu membawa suatu luhur peradaban ketika manusia yang sedang dikencing Barat.!


ISTAC( Institute of Islamic Thought and Civilization) adalah institut yang telah dibangunkan oleh Prof AL-Attas yang mempunyai reka bentuk bangunan dan iklim akedemik persekitaraan, mutu perpustakaan dan penerbitan cukup dikagumi dan dihormati oleh masyarakat ilmiah. Suatu istitusi yang kerap dikunjungi oleh ilmuwan seluruh dunia dan menganggap ianya merupakan salah satu cahaya harapan kepada dunia pengajian tinggi islam.


ISTAC menawarkan ijazah M.A dan PROGRAM doktor Falsafah(PHD) yang cukup mencabar disamping penguasaan pelbagai kemahiran bahasa khusus Arab dan Inggeris mahupun tambahan bahasa parsi, yunani, latin ,jerman atau perancis. Program di ISTAC bersifat interdisciplinary bagi menggariskan hakikat perhubungan rapat antara pelbagai disiplin ilmu dan diantara pelbagai masalah individu dan masyarakat. Mungkin itu gambaran ringkas yang saya boleh gambarkan tentang pengajian di ISTAC.


Akhirnya saya mempunyai HARAPAN yang tinggi dalam menuntut ilmu Allah yang luas moga ianya dapat lebih mendekatkan kepadaNYA.Harapan ini supaya dapat mencabar diri saya untuk menuntut pengajian di peringkat lebih tinggi suatu masa nanti dan cita-cita itu di ISTAC selepas saya berjuang ilmu di dataran JORDAN(insyaallah) untuk lebih menfaqihkan lagi pengajian. Saya akan ke ISTAC pada masa terdekat ini dan mahu bertemu dan luah hasrat dengan pendidik sebelum berjaya terbang menyambung pengajian ke Jordan. Mungkin ini janji saya!

p/s:Saya mengharapkan doa-doa untuk memudahkan urusan pengajian saya,Ameen..

1 comments - Add Yours

Ibnu Ghazali said...

inshaAllah moga Allah pmudahkan individu2 yg dhagakan ilmuNYA