Pelaburan




Bulan ini sahaja sudah beratus-ratus hampir mencecah ribu dilaburkan untuk membeli buku dan jika dikira ianya tidak seberapa berbanding manfaat dan nilai ilmu yang terdapat didalamnya. Teringat Semasa menuntut di Darul Quran seluruh duit elaun saya gunakan untuk membeli buku sehinga tidak meninggalkan baki.Buku adalah nilai yang tidak dapat dibandingkan dengan mata duit tetapi ketidakpedulikan kita menyebabkan kita terlalu berkira untuk melabur dalam membeli buku. ya, Mungkin nilaian ini tidak dapat dirasai kerana mungkin kamu tidak mengerti makna sebenar " budaya ilmu".

Saya masih kuat mengingat kata-kata seorang guru bahawa" Dengan banyak membaca bacaan yang baik dan memahami isinya kamu mungkin berbeza cara berfikir kamu apa yang kamu fikir pada hari ini"

Saya akui, untuk menuntut sesuatu ilmu pastinya melalui banyak kepayahan dan ianya satu jihad dalam menuntut ilmu. Untuk mencapai kefahaman yang baik juga melalui proses sulit dan ianya meletakkan doa sentiasa kepada tuhan agar memudahkan kefahaman.Oleh itu jangan berkira setiap pelaburan yang bermanfaat dan ianya memberi natijah yang terbaik dihari kelak. insyaallah.

p/s: Budak kecik yang gemar membaca komik lebih bagus dari ahli gerakan islam yang malas dalam membaca!

0 comments: