BANGKIT DARI LUMPUH


Pondok usang buruk bersebelahan dengan parit besar yang terbiar sambil di perhatikan kanak-kanak yang masih belum tidak mengenal erti sebenar di mana ketika saat kepanasan cahaya matahari meresapi seluruh badan di atas tanah merah itulah menjadi saksi detik episod permulaan sebuah tarbiyah.

Seluruh makhluk di bumi ini menjadi saksi segala setiap episod perjalan itu.Benar sekali begitu susah untuk seorang remaja itu untuk di ciptakan tika hati ini bagaikan batu yang inginkan keseronokkan dan kebebasan untuk di cairkan.
Pergolakkan jiwa seorang remaja yang tidak pernah puas akan layanan nafsu dan sentiasa inginkan kebebasan ini di hentak dengan hentakan padu tarbiyah yang mengajar perjalanan erti hidup.
Sejarah nabawiyyah menyaksikan bagaimana seorang nabi itu di tarbiyyah oleh Allah.Ini jelas menunjukkan bahawa nabi di uji dengan pelbagai bentuk ujian yang di beri

Kenapa begitu susah kita dalam menerima sesuatu tarbiyyah sedangkan Nabi Allah di uji lagi pahit sebagaimana Musa yang di tarbiyyah oleh Allah keadaan kaumnya selepas peninggalannya.Bagaimana yaaqub yang merana di uji kesakitan yang begitu menguji kesabaran.
Kita melihat sekali lagi ibrah daripada kisah Yussuf yang di fitnah begitu hebat ketika itu.Pernahkah kita merasai bagaimana posisi yussuf ketika itu sedang hati dan jiwanya saat itu walaupun kebenaran milik yussuf.Tetapi itulah tarbiyyah Allah kepada hambanya untuk untuk menghakis kesombongan diri di samping terbinanya suatu kekuatn yang luar biasa.

Kenapa sekali lagi kita susah untuk menerima segala ujian ini? Sememangnya ianya bermula daripada seketul hati yang keras susah untuk di cairkan dek kerana kelalaian kemaksiatan yang selalu.

Sesungguhnya latihan perjalanan hidup ini sememangnya di serapkan pada tamrin untuk kita membuka bagaimana kesusahan di sana.Semestinya di aplikasi di dalam kehidupan bukannya sebagai permainan retorik yang akhirnya melahirkan ahli yang retorik.

Tamrin ini bukanlah semata-mata menghabiskan duit poket ,tenaga,masa yang sememangnya seronok jika di isi bersama keluarga ketika itu malah begitu halus hatimu wahai generasi yang melahirkan generasi yang mendatang.

Tamrin ini juga bukanlah retorik dalam mendidik jiwamu mengenal erti hidup tetapi sungguh halus hatimu untuk melahirkan pemuda pewaris perjuangan masa hadapan.

Tamrin ini juga bukanlah di habiskan suara jeritan tarbiyyah semata-mata malah sesungguhnya halus hatimu melahirkan generasi yang tegar pada tarbiyyah.Sesungguhnya begitu besar harapan untuk menyaksikan satu generasi dalam tiga generasi yang mengimpikan generasi salehuddin,generasi ulul albab,generasi ghuraba.

Bangkitlah wahai jundullah,eksplorasikan dirimu dalam membina kekuatan luaran dan dalaman untuk mengemudi suatu bahtera perjuangan.

0 comments: