VIRUS UKHUWWAH=SELIMUT ASSABIYYAH



suatu virus sememangnya tidak akan di rasai bagi mereka yang sedang nikmat berukhuwah malah tidak mungkin sekali untuk di perhalusi bahayanya yang mendatang.Sesungguhnya bahaya ini pastinya melarat hingga ke generasi yang akan datang.
Maksud penulis di sini adalah ianya berkaitan istilah ukhuwah yang sering selalu di salahtafsirkan sehingga mampu menonjolkan ketaasuban berkumpulan yang pastinya membawa kepada selimut kepada assabiyyah.
Mereka pasti keliru di antara ukhuwah dengan taasub berkumpulan.Semestinya ukhuwah adalah menghasilkan manusia yang mampu berinteraksi dan berhubung dengan manusia lain sedangkan taasub dalam berkumpulan jauh berbeza.Ianya melibatkan kemesraan yang terhad sesama mereka sahaja sedangkan maksud sebenar perlu di perluaskan dan di sebarkan.Malang cukup sekali kenikmatan ini melibatkan golongan tertentu sahaja tanpa kemesraan insider dengan outsider.

Assabiyah sememangnya mempertahankankan suatu golongan yang melakukan kezaliman.Sebagaimana di perkatakan oleh seorang panglima perang" kerana engkau hitam dan aku putih,maka kepala engkau mesti di pancung".
Bagaimana nabi memarahi abu dzar ketika perselisihan dengan bilal mengatakan bilal anak orang hitam.

kita melihat bersama bagaimana sedang berbualnya althabarani dan alhakim mengenai salman alfarisi dengan merendahkan bangsa parsi berbanding arab.Rasulullah terus menegur perbuatan merendahkan bangsa ketika itu.

Mengapa kita tidak mengambil pengajaran teguran nabi itu?

Satu SMS ketidakfahaman yang penulis terima berbunyi" ana xpaham kenapa mengatakan kita yang memulakan assabiyah sedangkan kebenaran kita sampaikan sedang mereka menutup telinga kebenaran yang di beri"

Sesungguhnya halus makna untuk penulis maksudkan di situ sedang suatu tembakan yang di kenakan khususnya kepada jemaah islam kampus yang sering mencapai nikmat berukhuwwah malah sayangnya sering menganggap kekelasan yang membezakan dengan golongan yang lain.

Budaya ELITISMA atau fonemena yang mengangkat keistimewaan diri di atas memandang rendah keupayaan orang lain.Kembali renungkan bahawa sesungguhnya tarbiyyah kita adalah terbaik dan tarbiyyah sahabat kita ada kelebihannya.Suatu muhassabah penulis bersama.

0 comments: